اخبار خانه و مسكن اخبار خانه و مسكن .

اخبار خانه و مسكن

ويژگي هاي يك آپارتمان خوب

مسكن

هنگام خريد خانه، ملك يا ساختمان نكات بسيار مهمي وجود دارد كه برخي از آن‌ها را به صورت خلاصه و اشاره وار برشمرده‌ايم، اين موارد را در مواقع خريد ناديده نگيريد.

۱ – به هزينه‌هايي كه ممكن است هنگام خريد وجود داشته باشد توجه داشته باشيد مانند هزينه سند، دفتر ثبت اسناد، پايان كار، ماليات و كيسيون املاك.

۲ – ماده‌ها و تبصره‌هاي متن قرارداد و مبايعه نامه خريد را دقيق بخوانيد.

۳ – توجه به پايداري و مقاومت سازه ساختمان در برابر حوادث طبيعي و… داشته باشيد.

۴ – قبل از اينكه براي بازديد ملك يا آپارتماني برويد به تعداد واحدهاي كل ساختمان توجه كنيد. اگر ميخواهيد از مشكلات مديريت ساختمان دور بمانيد، تعداد مطلوب ۱۵ تا ۳۰ واحد است. كمتر از اين تعداد مديريت ساختمان را سخت كرده و تعداد بيشتر باعث شلوغي طبقات و راهرو‌ها خواهد شد.

۵ – به تعداد واحد‌ها در هر طبقه نيز توجه كنيد تعداد واحدهاي موجود در هرطبقه نيز اهميت دارد. مخصوصاٌ اگر واحد‌ها در هر طبقه كنار هم قرار گرفته باشند و درب آن‌ها نزديك به هم باز شود. بهترين حالت در مورد آپارتمان‌هاي چند واحدي در يك طبقه، آپارتمانهاي مقابل هم و يا نيم طبقه است. البته شكل ايده آل آن است كه در هر طبقه يك واحد باشد يا حداقل هر واحد در هر طبقه راهروي مخصوص به خود را داشته باشد.

۶ – يكي از مهم‌ترين جاهايي كه در يك ملك و ساختمان بايد بازرسي شود سيستم سرمايش و گرمايش آن مي‌باشد. حتما از شوفاژخانه يا موتورخانه بازديد نماييد و دقت كنيد كه موتورخانه داراي پنجره تهويه و اعلام حريق باشد همچنين به نفع شماست كه از سيستم‌هاي پيشرفته سرمايش و گرمايش استفاده شده باشد.

۷ – به نماي ساختمان توجه كنيد نماي ساختمان اولين چيزي است كه جلب توجه مي‌كند. نمايي كه هم دوام و هم زيبايي را با هم داشته باشد، انواع مختلف سنگ مانند گرانيت و… است ضمنا شستشو و تميز نگه داشتن آن هم ساده‌تر و كم هزينه‌تر است.

۸ – به ورودي ساختمان توجه كنيد. براي رفت و آمد بهتر بايد حداقل عرض استاندارد آن رعايت شود. اين مقدار حتما بايد بيشتر از ۱۱۰ سانتي‌متر باشد. عرض راه پله‌ها نيز بايد حداقل۹۰ سانتي متر باشد تا عبور و مرور به راحتي صورت گيرد.

۹ – به پله‌ها نيز توجه كنيد ابعاد استاندارد پله‌ها هم به كاهش خطرات و حوادث به خصوص براي كودكان و سالمندان كمك مي‌كند. يك پله استاندارد بايد حداقل ۳۰ سانتي متر عرض و ۱۸ سانتي متر ارتفاع داشته باشد. اما اگر ساختمان بالاي ۴ طبقه داشته باشد استاندارد‌ترين پله‌ها هم نمي‌تواند جاي آسانسور را در آن بگيرد.

۱۰ – به ورودي و خروجي پاركينگ‌ها توجه كنيد كه در زمستان به علت يخ زدگي موجب سرخوردن ماشين شما در حين بالا آمدن يا پايين رفتن نشود.

۱۱ – سعي كنيد خانه‌هايي با بيش از چهار طبقه بدون آسانسور را براي خريد انتخاب نكنيد چون حتي اگر در طبقات پايين باشيد و يا بتوانيد بالا و پايين رفتن روزمره را تحمل كنيد، ميهمان‌هاي شما و همسايگان محترمتان چنين تحملي را ندارند و حتي شما هم تحمل سر و صداي آن‌ها را نخواهيد داشت.

۱۲ – توجه به طراحي نقشه‌هاي معماري و كمك گرفتن از مشاوران و متخصصين اين رشته لازم است.

۱۳ – توجه به نوع كاربري در اصل سند يا مبايعه نامه داشته باشيد.

۱۴ – طراحي نقشه معماري به منظور حصول اطمينان از ارتباطات صحيح بين اجزاي مختلف هر
واحد از بلوك ساختماني، بر اساس اينكه ساختمان مسكوني يا اداري يا تجاري باشد مهم است.

۱۵ – حصول اطمينان از عدم اتلاف انرژي در ساختمان زيرا اتلاف انرژي به مرور زمان براي شما هزينه‌هاي زيادي خواهد داشت.

۱۶ – از ضد صوت بودن يا راههاي كاهش ورود صدا به داخل ساختمان اطمينان حاصل كنيد.

۱۷ – بازديد ملك يا ساختمان مورد نظر در چندين نوبت شبانه روز براي اطمينان از ديد، نوردهي و عوامل محيطي ديگر مهم است.

۱۸ – توجه به كيفيت ضروري‌ترين مايع زندگي يعني آب مصرفي و آشاميدني منطقه داشته باشيد.

۱۹ – توجه به فشار برق و ميزان كيفيت روشنايي، سيم كشي ها و مانند اينها داشته باشيد.

۲۰ – اگر قرار باشد فضايي بيشتر از بقيه نورگير‌تر باشد بهتر است اين فضا اتاق خواب‌ها و نشمين باشند. چون بيشتر ساعت عمرمان را در طول شبانه روز در اين منطقه از منزل مي‌گذرانيم و در مورد نور آشپزخانه هم دقت كنيم. بهتر است پنجره‌اي از خانه يا حداقل نورگير ساختمان در آشپزخانه وجود داشته باشد.

۲۱ – به جنس كفپوش‌ها دقت كنيد.

۲۲ – كابينتهايmdf در مقايسه با ساير انواع كابينت‌ها دوامي بيشتر همراه با زيبايي كافي دارند و مي‌توانيد در آشپزخانه‌هاي مدرن آن‌ها را ببينيد. مراقب باشيد كه تعداد كابينت‌ها و قرار گيري آن‌ها مناسب باشد.

۲۳ – به جنس پوشش ديوار‌ها نيز توجه كنيد. اگر رنگ استفاده شده، قابل شستشو باشد تا چند سال از رنگ آميزي و دردسرهاي آن در امان هستيد.

۲۴ – لوله‌هاي فاضلاب و آب بهتر است از جنس چدن و يا لوله پوليكاي فشار قوي انتخاب شده باشد تا احتمال صدمه به آن‌ها كمتر باشد.

۲۵ – وجود بالكن يكي از چيز‌هايي است كه ابتدا چندان مهم تلقي نمي‌شود اما به تدريج به اهميت آن پي مي‌بريد. فوايد و موارد استفاده بالكن بسيار است از خشك كردن لباس‌ها گرفته، تا گذاشتن دبه‌هاي ترشي و همين طور نشستن و چاي خوردن.

۲۶ – انباري هم يكي از ضروريات يك خانه مسكوني مطلوب است.

۲۷ – توجه به فشار گاز و كيفيت و چگونگي لوله كشي گاز در داخل ساختمان.

۲۸ -توجه به كيفيت وچگونگي لوله كشي آب در داخل ساختمان.

۲۹ – حصول اطمينان از نبود آلودگي صوتي و جلوگيري از انتقال صدا از بيرون به داخل ساختمان واز واحدي به واحد ديگر در ساختمان.

۳۰ – رعايت اصولي كه موجب تأمين بهداشت و رفاه وآسايش ساكنان ساختمان مي‌شود مانند طراحي درست پلان، پنجره‌ها، نورگير‌ها و…

۳۱ – تحقيقات محلي براي اطمينان از امنيت و رفتارهاي محيطي افراد محله.

۳۲ – حصول اطمينان از رعايت نكات ايمني در انشعابات و تاسيسات برق، گاز و آب ساختمان.

۳۳ – توجه به موارد دفع زباله و شيوه‌هاي دفع زباله مانند شوتينگ زباله در برج‌ها.

۳۴ – حصول اطمينان از رعايت نكات مربوط به حفظ محيط زيست و ممانعت از ايجاد آلودگي‌هاي زيست محيطي.

۳۵ – توجه به كيفيت و چگونگي نصب درب‌هاي ورودي، خروجي و داخلي.

۳۶ – حصول اطمينان از طراحي درست و اجراي صحيح عايقكاري‌هاي رطوبتي.

۳۷ – طراحي درست و اجراي صحيح عايقكاري‌هاي حرارتي، به منظور جلوگيري از تبادل حرارت.

۳۸ – حصول اطمينان از ايمن بودن ساختمان در مقابل آتش سوزي.

۳۹ – تعبيه وسايل اطفاي حريق، بسته به مورد از نصب كپسول تا لوله كشي اطفاي حريق.

۴۰ – پيش بيني هشدار دهنده‌هاي مورد نياز در ساختمان براي اعلام خطر به ساكنان در زمان‌هاي بروز خطر.

۴۱ – كنترل نقشه نماي ساختمان و اجراي آن‌ها چه از نظر ايمني چه از لحاظ حفاظتي.

۴۲ – كنترل نقشه‌هاي نماي ساختمان از نظر زيبايي و تناسب آن با محيط اطراف.

۴۳ – برسي و كنترل پرونده آزمايشگاهي مصالح مصرفي در سازه ساختمان.

۴۴ – كنترل جانمايي ساختمان و محل احداث آن، براي اطمينان از اينكه ساختمان روي گسل احداث نشده يا در مسيل قرار نگرفته است، مقاومت ساختمان در برابر زلزله و استحكام پايه‌هاي آن در مقابل نشست زمين، اقتصادي بودن ساختمان چه از لحاظ خريد و چه نگهداري و زيبايي كه شامل مواردي مانند نورگير بودن، خوش نقشه بودن و… مي‌شود.

۴۵ – اطمينان از وجود پله فرار و راه‌هاي خروجي ايمن و سريع در ساختمان‌هاي مرتفع و وجود چاه ارت و برق گير درچنين ساختمان‌هايي.

۴۶ – نمي‌توان نوع و نحوه مصرف مصالح ساختمان را بعد از تكميل شدن آن ارزيابي كرد و ساختمان مقاوم را پيدا كرد اما خوب است فاكتور‌هايي كه يك ساختمان را مقاوم مي‌كنند، بشناسيم. مثلاً در سازه فولادي، نوع اتصالات و نيز مهاربندي آن‌ها اهميت فراواني دارد. اما در سازه‌هاي بتني، چيزي كه مهم است نوع بتن مصرفي و نيز قطر ميلگردهاي استفاده شده در آن است. اگر بتوانيم طي زمان ساخته شدن از يك كار‌شناس قابل اعتماد مشورت بگيريم و اين اطلاعات را به دست بياوريم، موفق شده‌ايم ساختمان مقاومي را انتخاب كنيم، اما اگر نتوانستيم، كه معمولا هم چنين است، ناچاريم همين پرسش‌ها را از مالك بپرسيم و پاسخ‌هاي او را با يك كار‌شناس در ميان بگذاريم. يعني ناچاريم به ادعاي مالك اعتماد كنيم. اما نكته‌اي كه خود ما مي‌توانيم از لحاظ پايداري ساختمان در برابر زلزله كنترل كنيم، ابعاد ستون‌ها در طبقات مختلف و پاركينگ است كه آيا با توجه به تعداد طبقات و بار وارد شده از طرف آن‌ها، اين ستون‌ها جوابگو هست يا خير؟

۴۷ – در شهر‌هاي بزرگ اغلب مجبوريم آپارتمان‌هاي واقع شده در ساختمان‌هاي چند واحدي و بلندمرتبه را براي سكونت انتخاب كنيم. در اين صورت ممكن است بين افراد مختلف خانواده در مورد اينكه كدام طبقه مناسب‌تر است، اختلاف نظر پيش آيد.

۴۸ – اگر به سروصدا حساس هستيد و نمي‌خواهيد به هيچ عنوان زمان‌هاي حياتي استراحت در منزل را از دست بدهيد بهتر است از خير طبقه همكف و اول بگذريد چون سروصداي خودرو‌ها در پاركينگ و نيز دود آن‌ها، اين امكان را از شما خواهد گرفت.

۴۹ – سعي كنيد به طبقات بالا‌تر برويد كه مناظر زيباتري را نيز مي‌توانيد از پنجره‌ها تماشا كنيد. اما طبقات آخر نرويد چرا كه آنجا هم مشكلات خاص خود را دارد. مشكلات مربوط به پشت بام، بيشترين خرابكاري را در طبقه آخر به بار مي‌آورند. طبقات بالا‌تر يك مشكل ديگر هم دارند و آن اينكه امكان فرار اظطراري در موقع زلزله و آتش سوزي احتمالي، كمتر خواهد بود.

۵۰ – به پاركينگ‌ها توجه كنيد. وضعيت پاركينگ بايد به نحوي باشد كه هر خودرو طوري قرار بگيرد كه مزاحم توقف خودروهاي همسايگان ديگر نباشد و ورود وخروج به آن به سهولت امكان پذير باشد. مسلماً اگر در ورودي پاركينگ از نوع قابل كنترل از راه دور باشد، ايمن‌تر است. علت فقط در راحتي باز و بسته كردن در نيست متاسفانه سرقت خودرو‌ها در هنگامي كه راننده به قصد بستن در پياده شده، امر شايعي است.


برچسب: ، اخبار مسكن، خريد خانه، طراحي نقشه هاي معماري، مقاومت سازه ساختمان، نماي ساختمان،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۵ شهريور ۱۳۹۶ساعت: ۰۵:۳۰:۰۰ توسط:faezeh موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :